Avrasya Tüneli Nasıl yapıldı | Avrasya Tuneli nereden nereye | Avrasya Tüneli nerde | Avrasya Tüneli açılış saati
Avrupa ve Anadolu yakalarını birbirine bağlayan Avrasya Tüneli projesi tamamlandı. Tünelin açılışı bugün düzenlenecek törenle gerçekleştirilecek. İşte Avrasya Tüneli'yle ilgili merak edilenler...
- YAŞAM / 21.12.2016 Saat: 17:30
Temeli 2011 yılında atılan dev proje Avrasya Tüneli için bütün hazırlıklar tamamlandı. Tünelin açılışı bugün gerçekleştitilecek. Açılış törenine Cumhurbaşkanı Erdoğan da katılacak.
Yapıldığı yer
Büyük İstanbul Tüneli, Boğaziçi Köprüsü ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü arasına yapılacak ve Boğaz’ın altından geçecek.
Marmaray'dan daha büyük
Tek katlı Marmaray Tüneli’nin çapı 7,89 metre. İki katlı Avrasya Tüneli’nin çapı ise 13,7 metre olacak. Büyük İstanbul Tüneli’nin ise 16,8 metre olması planlanıyor. Bu çapta olmasının sebebi, tünelin üç katlı olması.
Tüneller arasındaki fark
Sirkeci ve Üsküdar arasındaki Marmaray’dan sadece demiryolu hattı geçiyor. Ulusal demiryolu ağına bağlı olan Marmaray hem banliyö trenleri, hem de yük ve yolcu trenleri geçebilecek şekilde inşa edildi.
Halen Harem ile Yenikapı arasında yapımı devam eden Avrasya karayolu tüneli ise sadece karayolu taşıtları için.
Büyük İstanbul Tüneli’nin ise üst ve alt katı tek yönlü araç trafiği (otomobil ve minibüs) için ayrıldı. Orta katından ise çift hat metro geçecek.
Yeni bir tünele ihtiyaç var mıydı?
Diğer iki tünel, İstanbul’un Marmara sahil şeridine paralel devam eden karayolu ve demiryolu hatlarını bağlıyor. Büyük İstanbul Tüneli’nin ise, daha kuzeydeki yolları ve yerleşim yerlerini birbirine bağlaması planlanıyor. Tünelden geçecek metronun metrobüsün, karayolu bağlantısının ise iki köprünün yükünü azaltması bekleniyor.
Metro hattına ne olacak?
Tünelden geçen metro hattı, İncirli’de başlayacak, metrobüs hattı boyunca E5’in altından devam edecek, Mecidiyeköy’de yön değiştirerek Arnavutköy’ün altından Boğaz’ı geçecek ve Çengelköy’ün altından geçerek Altunizade’ye ulaşacak. Altunizade’den itibaren yeniden metrobüs hattını izleyerek Söğütlüçeşme’ye ulaşacak.
Neden yapılıyor?
Metrobüsün kapasitesinin çok üstünde çalıştığı biliniyor. Metrobüsün altından metro geçirilmesi projesi daha önce de gündeme gelmişti. Bu hat, en yoğun kesimde metrobüsün üzerinden önemli bir yükü alacak.
Maliyeti 3,5 milyar USD
5,4 km uzunlukta iki katlı tünel ve 9 km bağlantı yollarından oluşan Avrasya Tüneli’nin maliyeti yaklaşık 1,3 milyar USD. Büyük İstanbul Tüneli ise 6,5 km uzunluğunda üç katlı tünel ile 9 km bağlantı tünel ve yollarından oluşmakta. Ve tabii 31 km uzunluğunda metro hattı da var, ancak metro maliyeti bu rakamın içine dahil edilip edilmediği çok açık değil.
Bütçesi var mı?
Sadece etüd proje çalışmaları için bir bütçe açıldı. Planlanan, projenin yap-işlet-devret yöntemiyle yaşama geçmesi. Ancak 31 km uzunluğundaki metronun ihaleye dahil edilip edilmeyeceği belli değil. Eğer edilirse, İstanbul’un ilk özel metrosu olacak.
Yap-işlet-devret modeli
Avrasya Tünelini günde 90-120 bin aracın kullanması bekleniyordu, bu hesap üzerinden yap-işlet-devret ile alıcı bulundu. Büyük İstanbul Tüneli’nin de kapasitesi günde 120 bin araç. Ancak maliyeti 2,5 katı. Üstelik kredilerin zorlaştığı bir dönemdeyiz. Bu yüzden ihalede zorluklar yaşanabilir. Devlet katkısı ile yapılması şaşırtıcı olmaz.
İhaleye yoğun ilgi
Çünkü bu ihale etüd-proje ihalesi. Devlet tarafından ücreti ödenerek yaptırılacak, yap-işlet-devret ihalesinin şartlarını ve içeriğini belirlemek üzere analiz ve araştırmaların yapılıp projenin hazırlanması istenen bir ihale. Bu çalışmaların en az bir sene süreceği tahmin ediliyor. Yap-işlet-devret ihalesi, bu çalışmaların tamamlanmasının ardından açılacak.