Türkiye'de kültürün ülke ekonomisi açısından önemi

21. yy. baktığımız zaman üretim, dolaşıma sokulma ve tüketim süreçleri ile birlikte kültürün ve kültürel ürünlerin ekonomi ile sıkı bir bağ içinde olduğunu görürüz.

Türkiye’de önemi her geçen gün artan Gastronomi ekonomisi konusunda elle tutulan bir araştırmanın olmaması ve özellikle insanların hayatında önemli bir yer tutan futbol ekonomisinde de araştıramaların eksikliği ortaya çıkmaktadrır.

Bu açıdan TAVAK Vakfı olarak Türkiye’de bugüne kadar ölçülmemiş bu 3 sektörün ölçülmesi konusunda ciddi adımlar atıldı. TAVAK’ın araştırması sonucunda, Türkiye’deki kültür yaratımcı endüstri için tasarladığı 13 ana sektörü ve endüstri dalları altında kümelenen 53 sektörü içeren araştırmaları bir şema çerçevesinde bir araştırma yapılmıştır. TÜİK’in, SGK’nın veri tabanlarından yola çıkalarak kültür sektörüne yönelik tüm diğer verilerde elde edilmiştir. 13 ana endüstri altında toplanan kültür ekonomisi daha sonra 53 alt sektörede bölünmüştür. Ana endüstri dalı ve alt sektör dallarını şöyle özetleyebiliriz.

1. Yayıncılık Endüstrisi

2. Film Endüstrisi

3. Görsel, işitsel yayıncılık

4. Müzik Endüstrisi

5. Sahne sanatları, görsel ve plastik sanatlar

6. Müzeler

7. Galeriler

8. Kültür malzemelerinin perakende ticareti

9. Mimari

10. Dizayn endüstrisi

11. Modern yaratıcılık endüstrisi

12. Spor ekonomisi

13. Gastronomi ekonomisi (Özellikle kültürel boyutlar ele alınmıştır.)

Önemli Ülkelerdeki Konum

Kültür(Kreatif) ekonomisinin, ekonomik boyutlarına gelirsek ilginç sayılar ortaya çıkmaktadır. Almanya’da 2014 yılında enerji sektöründen sonra ikinci büyük sektör olarak ortaya çıkan kültür ekonomisinin boyutları 64 milyar Euro sınırını geçmektedir. İngiltere 51,3 milyar Euro, Fransa ‘da bu 43,4 milyar Eurodur. Tüm 510 milyonluk nüfusu ile Avrupa birliği içinde kültür ekonomisinin toplam büyüklüğü’nün boyutu 535,9 milyar Euro’luk bir ciroya erişmiştir. Buda AB GSMH’nın yüzde 4,2’sini oluşturmaktadır.

Türkiye’deki payı GSMH’nın % 64’ü

Türkiye’de kültür yaratımcı ekonomisi sektörü’nün milli ekonomi içinde büyüklüğü, başka bir deyişle ülkede üretilen mal ve hizmet toplama anlamına gelen milli gelir içindeki kültürün payının saptanması yolundaki bir girişime bugüne kadar hiç bir resmi kuruluş veya akademik çevre araştırmamıştır. TAVAK’ın kendi olanakları ile yaptığı bu araştırmaya göre Türkiye’de kültür ekonomisinin boyutları 2011 yılında 46,1 milyar dolar olmuştur. Buda GSMH’nın yüzde 6’sını oluşturmuştur. 2015 yılında yapılan araştırmada 125,07 milyar liraya kadar yükselen kültür ekonomisinin boyutları, Türk parasının dolar karşısındaki kayıpları nedeniyle 47,64 milyar dolar olmuştur. Buda GSMH’nın yüzde 6,4’ünü oluşturmuş bulunmaktadır.
Bu konunun daha ciddi bir biçimde ele alınıp özellikle son yıllarda kültür ürünlerinin ihracatı’nın da geliştiği Türkiye’de ihracat gelirlerinin getirisini tespit eden bu araştırma, bu yönde yapılan ilk araştırmadır. Ve bundan sonra yapılacak araştırmalara ışık tutmaktadır.
 

Yorum Yaz

Yorumunuz alındı!

Yorumunuz başarıyla kaydedilmiştir ve onaylandıktan sonra yayına alınacaktır.

İsim gerekli!

Mesajınızı yazınız!

Henüz yorum yapılmamıştır.
  2017'de en çok konuşulan yaşam ve magazin haberleri
2017'de en çok konuşulan yaşam ve magazin haberleri